Nieuws berichten

Nieuws @Twitterberichten

Hebben jullie al gestemd op de leukste Amateurclub van Nederland @RBCvoetbal ?? #rbcleeft

1 novebemer 2013, 09:16

Laatste nieuws

Wat is water nu eigenlijk?

Geplaatst op: 2 mei 2012, 16:08

Alle drinkbare, vloeibare stoffen bevatten voornamelijk water. Maar ook in vast voedsel zit water. In vrijwel alle voedingsmiddelen komt het van nature voor.Groente en fruit bevatten zelfs heel veel water. Gemiddeld krijgen wij een liter water per dag binnen via vast voedsel. Daarnaast is het belangrijk om te drinken zodat we voldoende water binnen krijgen: voor een volwassene is dat ongeveer anderhalve liter per dag.

Functies van water

Water levert geen energie aan het lichaam maar is van belang bij het vervoer van stoffen door het hele lichaam en bij de uitscheiding van afvalstoffen. Ook de lichaamstemperatuur wordt geregeld door water. Zonder water is er geen leven mogelijk.
Het vrouwelijk lichaam bestaat gemiddeld voor 52 procent uit water, het lichaam van mannen voor 63 procent. Baby’s bestaan maarliefst voor 75 procent uit water. Dit verschil wordt voornamelijk verklaard door het verschil in lichaamsvet: vetweefsel bevat geen water terwijl vetvrije massa voor ruim zeventig procent bestaat uit water. Een deel ervan bevindt zich in de lichaamscellen, een ander deel in de organen en vooral in de bloedvaten.

De vochtbalans

Door eten en drinken krijgt het lichaam vocht binnen. Daarnaast wordt bij het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen in voedsel ook nog water gevormd. Dit wordt oxidatiewater genoemd. Het lichaam scheidt water uit aan de andere kant via urine en ontlasting, via de huid (zweet) en via de longen in de vorm van uitgeademde lucht. Onder normale omstandigheden is de hoeveelheid water die het lichaam uitscheidt in evenwicht met de hoeveelheid water die het binnenkrijgt.

De vochtbehoefte

Hoeveel water of vocht het lichaam dagelijks nodig heeft om de vochtbalans in evenwicht
te houden, is afhankelijk van:

Leeftijd
Voor baby’s wordt 150 ml per kilo lichaamsgewicht aangehouden, voor jonge kinderen 50 ml per kilo lichaamsgewicht. Een volwassene wordt aangeraden ongeveer 1,5 liter water drinken om alle verliezen aan te vullen. Ouderen vanaf 70 jaar wordt aangeraden 1,7 liter te drinken omdat zij vaak minder gaan eten en daardoor via het voedsel minder vocht binnenkrijgen. Bovendien gaat bij ouderen de nierfunctie langzaam achteruit. Daardoor hebben de nieren meer vocht nodig om de afvalstoffen via de urine af te voeren. 

Temperatuur en klimaat
In droge lucht verliest het lichaam ongemerkt veel meer vocht via de ademhaling en door verdamping. Verdamping wil zeggen: zweet dat zo snel opdroogt dat het niet waargenomen wordt. 

Inspanning
Lichamelijke inspanning veroorzaakt extra warmte. Door te zweten zorgt het lichaam ervoor dat het weer afkoelt. Wie sport of zwaar werk verricht in een warme omgeving, heeft veel meer vocht nodig dan normaal. 

Eten
Eten dat heel zout is of veel eiwitten bevat, leidt tot meer vochtverlies. Het
lichaam heeft extra vocht nodig om al het zout en eiwit uit te kunnen scheiden. 

Uitdrogingsgevaar
Het lichaam kan wel enige tijd zonder eten, maar niet lang zonder water. Het lichaam heeft altijd voldoende vocht nodig om afvalstoffen af te kunnen voeren. Elke hoeveelheid vocht die het lichaam verliest of verbruikt, moet weer worden aangevuld. Wie niet tijdig voldoende drinkt, droogt snel uit. Dat geldt vooral voor baby’s, jonge kinderen en ouderen. Wanneer circa twee procent van het lichaamsgewicht is onttrokken, ontstaat een dorstgevoel. Bij volwassenen komt dat neer op een vochttekort van 1,5 liter. Bij een groter vochttekort treden de
eerste verschijnselen van uitdroging op: lusteloosheid, snel vermoeid, gebrek aan eetlust en hoofdpijn. Uiteindelijk treedt bewusteloosheid op. Het vocht verdwijnt uit de lichaamscellen, waardoor de concentratie van tal van ongewenste stoffen stijgt. Eerst veroorzaakt dit klachten, uiteindelijk leidt het zelfs tot de dood.

Gezondheidstoestand
Bij bijvoorbeeld overgeven en diarree gaat veel vocht verloren, waardoor het belangrijk is veel meer te drinken dan normaal.

Te veel water?
Een teveel aan water komt vrijwel nooit voor. Alleen wanneer iemand uitsluitend grote hoeveelheden water drinkt en verder niet eet, zou een zouttekort op kunnen treden. Om die reden is het van belang bij ernstige diarree erop te letten voldoende zouten binnen te krijgen.

Bron: Voedingscentrum

Gerelateerde artikelen:
14-03-2012 Fris en zuiver drinkwater
12-08-2011 Hardheid van kraanwater